Obsah

Obecní úřad - Registr oznámení

 

Registr oznámení o činnostech, oznámení o majetku a oznámení o příjmech, darech a závazcích

Registr oznámení o činnostech, oznámení o majetku a oznámení o příjmech, darech a závazcích, dle zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů (dále jen "registr"), ukládá veřejným funkcionářům oznamovat skutečnosti, které umožňují veřejnou kontrolu majetku nabytého za dobu výkonu funkce a dalších příjmů, darů nebo jiného prospěchu, získaných za dobu výkonu funkce, případně finančních závazků, které veřejný funkcionář má.

Registr je veřejný a každý má právo do něj bezplatně nahlížet a pořizovat si z něj opisy a výpisy. Registr je uložen u starosty obce, který vede evidenci o nahlížení do registru. Nahlížení do registru je možné i v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě. Evidenci dálkových přístupů do registru vede odbor organizační a správní.

Písemná žádost musí obsahovat jméno, příjmení, datum narození, trvalý pobyt popřípadě doručovací adresu. Dále je nutno uvést zvolený způsob nahlížení do registru (osobně, či elektronicky prostřednictvím veřejné datové sítě).

Žádost lze podat

  • osobně u evidenčního orgánu,
  • prostřednictvím provozovatele poštovních služeb, nebo
  • elektronicky do elektronické podatelny evidenčního orgánu.

K nahlížení do registru v elektronické podobě je nutno získat přístupové jméno a heslo, které udělí příslušný Obecní úřad.

Doporučený postup při osobním podání žádosti:

  1. seznámit se s podmínkami vydání uživatelského jména a hesla, viz tato stránka,
  2. dostavit se k vydání do registračního místa, tj. do kanceláře Obecního úřadu v úředních hodinách
  3. předložit občanský průkaz, na jehož základě bude zájemci předložena "Žádost o nahlížení do registru oznámení", kterou žadatel podepíše, čímž potvrdí souhlas s podmínkami, za kterých mu bude uživatelské jméno a heslo přiděleno,
  4. žadateli bude přiděleno uživatelské jméno a heslo k nahlížení do registru v elektronické podobě,
  5. toto uživatelské jméno a heslo opravňuje žadatele po dobu, na kterou bylo vystaveno, nahlížet do registru na stránkách obce z libovolného počítače připojeného k veřejné datové síti.

 

Výdání uživatelského jména a hesla při elektronickém podání žádosti:

Po ověření žádosti pro umožnění přístupu k registru v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě udělí evidenční orgán žadateli uživatelské jméno a přístupové heslo do registru, které bez zbytečného odkladu doručí prostřednictvím provozovatele poštovních služeb do vlastních rukou žadatele s výjimkou žádosti podané podle odstavce 3 písm. a).

Poučení:

Sdělit třetí osobě uživatelské jméno a heslo k nahlížení do registru je zakázáno a je přestupkem, za který lze udělit pokutu do výše 50 000 Kč.

Dále je přestupkem používání nebo další zpracování údajů vedených v registru k jinému účelu než ke zjištění případného střetu zájmů při výkonu funkce veřejného funkcionáře.

O každém nahlédnutí do registru se automaticky provede záznam s uvedením data, času a předmětu dotazu, případně požadovaného dokumentu.

Podmínky udělení uživatelského jména a hesla:

Uživatelské jméno a heslo k přístupu k registru se vydává na základě příslušných ustanovení
(§ 13, odst. 5) zákona č. 159/2006 Sb.

Evidenční orgán si vyhrazuje právo zrušit či zablokovat uživatelské jméno a heslo pokud má důvodné podezření, že byly porušeny podmínky, za kterých bylo vydáno, zejména pokud bylo sděleno třetí osobě.

Podáním "Žádosti o nahlížení do registru oznámení" žadatel souhlasí se zpracováváním osobních údajů a to na dobu nejméně pěti let po ukončení platnosti přiděleného uživatelského jména, viz článek "Ochrana osobních údajů".

Žádosti o zpřístupnění informací - formuláře

Technické podmínky nahlížení do registru:

Dokumenty v registru jsou uveřejňovány jako dokumenty PDF. K jejich prohlížení je nutný prohlížeč, např. Adobe Acrobat Reader, který lze zdarma získat na stránkách Adobe na následující adrese: http://get.adobe.com/cz/reader/

Ochrana osobních údajů

Dle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, není Obecní úřad jako správce registru povinen podat Úřadu na ochranu osobních údajů oznámení o zpracování osobních údajů, neboť povinnost zpracovávat osobní údaje vznikla na základě zvláštního zákona, č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů.

Zákon o ochraně osobních údajů v tomto případě stanoví, že údaje oznámení musí být zveřejněny.

  1. Správce databáze osobních údajů
    Obecní úřad
  2. Účel zpracování
    Evidence osob nahlížejících do registru, dle § 13, odst. 2, 4 a 5 zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů.
  3. Kategorie subjektů údajů a osobních údajů, které se těchto subjektů týkají
    Adresní a identifikační údaje.
  4. Rozsah zpracovávaných údajů
    Jméno nebo jména, příjmení subjektu údajů, dále jeho rodné číslo, adresa trvalého bydliště, číslo a typ dokladu, na základě něhož byly údaje ověřeny
    Osobní údaje jsou zpracovány se souhlasem subjektu údajů
  5. Kategorie subjektů údajů
    Zákazníci (klienti) oznamovatele, členové oznamovatele, zaměstnanci oznamovatele.
  6. Zdroje osobních údajů
    Přímo od subjektů údajů.
  7. Popis způsobu zpracování osobních údajů
    Manuální a automatické zpracování vlastními zaměstnanci.
  8. Příjemce nebo kategorie příjemců, kterým jsou osobní údaje zpřístupněny či sdělovány
    Nebudou jiní příjemci.
  9. Předpokládané předání osobních údajů do jiných států
    Nebude docházet k předání osobních údajů do jiných států.
  10. Popis opatření k zajištění požadované ochrany osobních údajů podle § 13 zákona č. 101/2000 Sb.
    Manuální zpracování: fyzická ochrana dokumentů.
    Automatizované zpracování: přístupová práva


Zákony, struktura a formát formuláře registru oznámení

Zákon 159/2006 Sb. (Portál senat.cz)

Zákon 216/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů

Formulář pro veřejné funkcionáře k podání čestného prohlášení dle zákona 159/2006 Sb., o střetu zájmů (Portál Justice)

Struktura a formát formuláře pro podávání oznámení - soubor ve formátu .pdf